De organisatie

Stichting ‘van Houten&co’

 

′van Houten&co′ is een zelfstandige stichting, waarvan de Raad van Toezicht gevormd wordt door:

  • Hans Kroodsma, voorzitter
  • Maurits Thijssen
  • Geert Gerritse
  • Arianne van der Meer
  • Carla Geijskes

De directie en het bestuur wordt gevormd door Gertjan Kaaij.

De organisatie heeft zo′n 40 medewerkers:

Beroepskrachten en vrijwilligers zijn betrokken bij de volgende projecten en/of werksoorten:

  • Jeugd&jongerenwerk
  • Consulent Welzijn (Welzijn voor Elkaar!)
  • Aandachtsfunctionaris bijzondere doelgroepen
  • Vrijwilligerswerk, Vrijwilligerscentrale en Vrijwilligers Academie Houten
  • Ondersteuning van bewonersinitiatieven en samenlevingsopbouw
  • Cursus&co
  • De afdelingen: financiën, personeel&organisatie, coördinatie vrijwilligers, PR&communicatie, verhuur, facilitaire zaken en beheer van locaties

 

Jaarverslag 2022

Ons jaarverslag 2022 is verschenen in een mooi boekwerk.

Bekijk het jaarverslag via onderstaande links:

Over ‘van Houten&co’

′van Houten&co′: een welzijnsorganisatie voor jong&oud

 

Door onze vele contacten met mensen in Houten zijn we ons op de hoogte van wat er in Houten speelt.

Alle activiteiten die we aanbieden organiseren we samen met onze vrijwilligers en bij vele activiteiten werken we nauw samen met bewoners en andere organisaties. We creëren ontmoetingsplaatsen in de wijken en mobiliseren de kracht van burgers: mensen die vrijwilligerswerk willen doen en/of zich in willen zetten in hun wijk of voor anderen.

We beschikken over diverse locaties (4), die ontmoetingsplekken zijn voor inwoners en onderdak bieden aan onze activiteiten of die van bewoners en andere organisaties voor hun bijeenkomsten en vergaderingen. Op alle locaties bent u welkom, voor een kopje koffie en nadere informatie.

′van Houten&co′ is een professionele organisatie met ongeveer 40 medewerkers, die sterk verbonden is met de lokale samenleving.

 

‘van Houten&co’ doet mee aan de Do!Challenge
De DO!Challenge richt zich op het in kaart brengen en uitvoeren van concrete duurzaamheidacties. Eindresultaat voor de ondernemer is het vernieuwen van de business-strategie waarin het duurzaam denken en werken is geïntegreerd in de dagelijkse praktijk. Daarmee wordt de Houtense ondernemer toekomstbestendig!

Waarom doet ‘van Houten&co’ mee?

Een duurzame samenleving, waarin iedere inwoner van Houten actief mee kan blijven doen. Dat is de doelstelling van ‘van Houten&co’. Iedereen hoort erbij. Ook als je kwetsbaar bent is het belangrijk, dat je toch deel blijft uitmaken van het sociale leven.
Bij de meeste bedrijven wordt de productie in cijfers uitgedrukt, maar hoe meet je hoeveel een welzijnsorganisatie de samenleving oplevert? ‘van Houten&co’ wil dat tijdens de Do!Challenge gaan onderzoeken door deelnemers vragen te stellen als: wat is er gebeurd nadat je door de huisarts ben doorverwezen naar een consulent Welzijn? De antwoorden worden daarna zoveel mogelijk in cijfers vertaald. Een interessante zoektocht!

Wat is het doel?

Daarnaast gaan we onderzoeken of er een betere methode is om in eerste instantie vrijwilligerstevredenheid, maar ook de tevredenheid van de medewerkers, te meten, en op welke manier de vrijwilligers duurzaam betrokken kunnen blijven bij de organisatie.
’van Houten&co’ vindt het inspirerend om in de Do!Challenge kennis te maken met andere Houtense bedrijven waarmee de organisatie nog niet direct een band heeft. Het is een aanvulling op het bestaande netwerk en een mogelijkheid om nieuwe ideeën op te doen. Meedoen aan de Do!Challenge betekent ook dat de publiciteit vaker gezocht zal worden. Zo kunnen we meer naar buiten brengen wat er bij ‘van Houten&co’ allemaal gebeurt.

Meer informatie over de DO!Challenge

 

 

 

Contact met ‘van Houten&co’

Onze contactgegevens 

 

‘van Houten&co’ is gehuisvest op 4 locaties.

Ons algemene telefoonnummer en e-mailadres zijn:
Telefoon: 030-7001500
E-mail: info@vanhoutenenco.nl

Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur

 

 

Onze locaties

Hoofdlocatie: Huis van Houten
Onderdoor 160
3995 DX Houten
Telefoon: 030-7001500

Wijkcentrum/Cultuurhuis Schoneveld
Zonnehout 36
3991 MX Houten
Telefoon: 030-7001520

Jongerencentrum Enter
Hefbrug 1
3991 LB Houten
Telefoon: 030-7001530

Wijkwerkplaats De Meerkoet
Meerkoetweide 39
3993 EB Houten
Telefoon: 030-7001535

Consulent Welzijn

Consulent Welzijn

 

Iedereen met vragen of problemen op het gebied van wonen, zorg en welzijn kan een beroep doen op de Consulent Welzijn. Het kan zijn dat u zelf hulp nodig heeft, maar het kan ook uw hulpgever, zoals mantelzorger, familie of buren, zijn die een vraag heeft. De Consulent Welzijn biedt informatie, advies, begeleiding en ondersteuning. Er wordt samen gekeken naar de mogelijkheden en welke ondersteuning er nodig is.

Ook via de huisarts of de medewerker van de EMC’s, kunt u in contact komen met de Consulent Welzijn.

De Consulent Welzijn kan bemiddelen, doorverwijzen en biedt indien wenselijk psychosociale hulp.  Ook begeleidt en ondersteunt de Consulent Welzijn u tot er een voor u passende oplossing is bereikt.

Het doel is dat u zo lang mogelijk plezierig zelfstandig kunt blijven functioneren.
Er zijn geen kosten aan de dienstverlening van de Consulent Welzijn verbonden.

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld.

 

Vragen?

Met vragen kunt u terecht bij de Consulent Welzijn. Naast de mogelijkheid telefonisch vragen te stellen, kunt u een afspraak maken voor een gesprek, dat ook bij u thuis kan plaatsvinden.

De Consulent Welzijn werkt afwisselend op verschillende locaties en is ’s morgens telefonisch bereikbaar via 030-7001500. U kunt ook een email sturen naar welzijn@vanhoutenenco.nl.

Steunpunt Mantelzorg Houten

Steunpunt Mantelzorg Houten

 

Steunpunt Mantelzorg Houten is een centraal aanspreekpunt voor iedereen uit de gemeente Houten die zorgt voor een (hulpbehoevende) ander. Het maakt niet uit voor wie u zorgt en of u nu 2 uur in de week of 18 uur per dag aan het zorgen bent. U bent van harte welkom!

 

Wat is mantelzorg?

Het is vanzelfsprekend te zorgen voor ouders, partner, kind, familielid of vriend. Wanneer de persoon voor wie gezorgd wordt een chronische ziekte heeft, (verstandelijk) beperkt is of op een andere manier hulpbehoevend is spreken we van ′mantelzorg′.

Mantelzorg kan variëren van boodschappen doen, vervoer, een gesprek en huishoudelijke hulp tot 24 uur per dag intensieve zorg verlenen. Mantelzorgers zijn geen beroepskrachten maar zorgen voor iemand waarmee zij een persoonlijke band hebben. Ook jonge kinderen zijn mantelzorger als zij opgroeien met een chronisch zieke ouder of met een zusje of broertje met een enkel- of meervoudige beperking, autisme, PPD-NOS, ADHD, enz.

 

Hulp bij zorgen voor een ander

In Houten zorgen meer dan elfduizend mensen langdurig en onbetaald voor een partner, ouder, kind, familielid, kennis of één van de buren. Het geeft vaak voldoening om voor iemand te zorgen en je doet het uit liefde voor de ander. Maar juist daardoor is het soms moeilijk grenzen te stellen en op tijd hulp te vragen als het zorgen te veel wordt. Steunpunt Mantelzorg Houten is er om u te helpen. Als mantelzorger kunt u bij het steunpunt terecht voor informatie en advies, maar ook als u behoefte heeft aan een luisterend oor.

 

Wat kan Steunpunt Mantelzorg Houten voor u betekenen?

Als u voor een ander zorgt, kan het soms allemaal te veel worden. Het is dan goed om te weten dat er anderen zijn die u een steuntje in de rug kunnen geven en u kunnen wijzen op mogelijkheden voor ondersteuning.

 

Steunpunt Mantelzorg Houten is er voor:

  • Informatie en advies
    Steunpunt Mantelzorg Houten heeft kennis van de organisaties in Houten die ondersteuning bieden aan mantelzorgers en werkt met veel van hen samen. Wij kunnen u in contact brengen met de partij die u verder kan helpen.
  • Een luisterend oor
    Soms heeft u er behoefte aan om gewoon uw verhaal te kunnen vertellen en dat iemand naar u luistert. Ook hiervoor kunt u terecht bij het steunpunt. We geven u alle ruimte om uw hart te luchten en geven desgewenst tips of helpen u om uw gedachten te ordenen.
  • Workshops en lotgenotencontact
    U bent niet de enige die zorgt voor een partner met dementie, MS, Parkinson, etc. En daarnaast zijn er veel andere ouders met een chronisch ziek kind. Het kan fijn zijn om met lotgenoten van gedachten te wisselen. Steunpunt Mantelzorg Houten organiseert voor volwassenen workshops en themabijeenkomsten waar mantelzorgers elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen. Ook is er maandelijks het mantelzorgcafé, waar mantelzorgers elkaar op een laagdrempelige manier kunnen ontmoeten. Daarnaast is er een lotgenotengroep, voor jongeren van 9-23 jaar, die geregeld leuke uitjes organiseert.
  • Hulp bij regeltaken
    Als mantelzorger heeft u vaak te maken met allerlei papierwerk en procedures. Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van thuiszorg of financiële regelingen? Bent u op zoek naar een vrijwilliger? Zoekt u speciaal onderwijs voor een kind met een functiebeperking? Wij helpen u graag met dit soort regelwerk of verwijzen u door naar de juiste instantie.

Aanmelden

Wilt u de nieuwsbrief van Steunpunt Mantelzorg Houten ontvangen, op de hoogte gehouden worden over de activiteiten die het steunpunt organiseert of wil  u een uitnodiging ontvangen voor de jaarlijke Waarderingsmarkt voor Mantelzorgers?
Klik dan hier en meld u aan bij het het steunpunt!

Contact

Neem voor meer informatie contact op met het steunpunt door een e-mail te sturen naar Steunpunt Mantelzorg Houten, of telefonisch via 030-7001500.

Aanmelden bij Steunpunt Mantelzorg Houten

Registratie Steunpunt Mantelzorg Houten

 

Met onderstaand formulier meldt u zich aan bij Steunpunt Mantelzorg Houten.
In het formulier kunt u kiezen waarover u informatie wil ontvangen en of u uitgenodigd wil worden voor de Waarderingsmarkt voor Mantelzorgers.

Naast uw contactgegevens hebben wij nog een aantal aanvullende vragen opgesteld. Omdat wij u graag goed willen informeren over zaken die voor u van belang kunnen zijn, stellen wij het op prijs als u deze vragen wilt beantwoorden.

Dit formulier kunt u ook gebruiken wanneer u zich wilt uitschrijven bij het steunpunt. Uw gegevens worden dan uit de administratie verwijderd. U ontvangt dan ook geen uitnodiging (meer) voor de jaarlijkse Waarderingsmarkt voor Mantelzorgers.

 

  • Gegevens mantelzorger:






  • (meerdere antwoorden zijn mogelijk)


  • Uitschrijven

Huisbezoeken

Huisbezoek

De Bezoekdienst

De bezoekdienst is er voor iedereen vanaf 55 jaar met een chronische ziekte (ook dementie). Een vrijwilliger komt dan aan huis voor bijvoorbeeld een praatje met een kopje koffie, een spelletje of  een wandeling. Mantelzorgers worden zo even ontlast van hun dagelijkse zorg.
De coördinator inventariseert vooraf de vraag en wensen van de te bezoeken persoon, kijkt naar haalbaarheid en beschikbare hulpmiddelen (bijvoorbeeld een rolstoel om naar buiten te kunnen) en zoekt een zo geschikt mogelijke vrijwilliger. Daarna volgt de kennismaking en worden afspraken gemaakt over activiteit, regelmaat en tijdstip.
De coördinator is aanspreekpunt voor zowel de vrijwilligers als de mensen die gebruik maken van de Bezoekdienst.

Voor meer informatie en/of aanmelding kunt u contact opnemen met de coördinator van de Bezoekdienst, Margot Mulder. Naast e-mail is Margot telefonisch bereikbaar via 030-7001500.

 

Hulp- en klussendienst

Hulp- en Klussendienst

De hulp- en klussendienst is er voor 55-plussers en mensen met een beperking en hun mantelzorgers die de klussen niet zelf uit kunnen voeren. Het gaat om kleine klussen in en rond het huis, die net te klein zijn om er een bedrijf bij te halen. Bijvoorbeeld:

  • reparatie van een kapotte stekker of fitting
  • herstellen van een lekkende kraan
  • verwarming bijvullen/ontluchten
  • ophangen van lampen, boekenplanken, schilderijen
  • bevestigen van steunen in toilet en/of douche
  • gordijnrail vervangen of bevestigen
  • tv kanalen programmeren
  • reparatie van een tuinhek of sloten
  • klein tuinonderhoud

Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

U kunt de Hulp- en Klussendienst bereiken op maandag t/m donderdag van 9.30-12.00 uur, via telefoonnummer 030-7001500.

Of via email: j.veenstra@vanhoutenenco.nl


De werkmeester en de vrijwilligers van de Hulp- en Klussendienst helpen bij praktische gebreken en onveilige situaties in en om de woning Daarnaast geven wij informatie en advies voor het aanpassen of verbeteren van de woning.

De Hulp- en Klussendienst is niet bedoelt voor verhuizingen en kan niet ingezet worden bij werkzaamheden waarvoor een vergunning is vereist of waaraan grote risico’s zijn verbonden zoals het werken aan gas- en elektrische installaties of leidingen.


Kosten

Voor het uitvoeren van de werkzaamheden wordt een vergoeding gevraagd, in verband met het gebruik van gereedschap en gemaakte organisatiekosten. Deze vergoeding wordt tijdens het eerste huisbezoek in overleg met de werkmeester afgesproken. Er wordt altijd minimaal 1 uur in rekening gebracht. Daarnaast zijn materiaalkosten voor eigen rekening.

Tarieven (met ingang van april 2022)

  • Het uurtarief bedraagt voor
    • gewone werkzaamheden: € 10,00 euro (U-pas € 6,70)
    • straatwerk met sociale/medische reden: € 10,00 euro (U-pas € 6,70)
    • tuinonderhoud: € 13,00 euro (U-pas 10,00)
  • Het ophalen en wegbrengen van (tuin)afval naar de gemeentewerf € 5,00 per rit (buiten het normale uurtarief)

De vrijwilliger/werkmeester brengt € 0,23 per kilometer in rekening voor woon/werkverkeer en voor het halen van materiaal.

Dag van de Mantelzorg

Dag van de Mantelzorg

 

Op 10 november is het de Dag van de Mantelzorg; een dag waarop we laten zien dat heel Nederland mantelzorgers waardeert. Ruim twintig jaar geleden nam MantelzorgNL (voorheen Mezzo) het initiatief voor de Dag van de Mantelzorg, inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijks terugkerende activiteit. Overal in het land worden activiteiten georganiseerd en ontvangen mantelzorgers (in welke vorm dan ook) een waardering. Ook de gemeente Houten uit zijn waardering voor mantelzorgers, door middel van de Mantelzorgwaardering. Deze waardering heeft in 2023 de vorm van een verrassingspakket dat uitgereikt wordt in het gemeentehuis van Houten op 18 november 2023. Op deze dag zal er ook een informatiemarkt zijn.
De Mantelzorgwaardering wordt georganiseerd door Steunpunt Mantelzorg Houten.

Steunpunt Mantelzorg Houten

Naast deze waardering besteedt Steunpunt Mantelzorg Houten ook zelf ieder jaar aandacht aan de Dag van de Mantelzorg. Vaak gebeurt dit door middel van een lunch of high tea en een interessante workshop. Maar er is ook al eens een verwenavond georganiseerd met verschillende creatieve workshops, een bierproeverij, lekkere hapjes en drankjes en de mogelijkheid voor een massage.

In ieder geval vinden wij het erg belangrijk dat mantelzorgers eens per jaar in het zonnetje worden gezet en dat er gezien wordt hoeveel mantelzorgers doen.

Jonge mantelzorgers

Ook voor jonge mantelzorgers wordt er aandacht besteed aan waardering. Voor basisschoolkinderen (groep 3 t/m 8) die opgroeien met een gezinslid met een ziekte of beperking (ook wel brusjes genoemd) wordt jaarlijks een activiteit georganiseerd. Zo konden kinderen al eens hun eigen act instuderen en laten zien tijdens het Kindercircus en is er een Films- en Sterrenfestival geweest. Voor oudere jongeren (10 t/m 23 jaar) worden er uitjes georganiseerd door het Jongerenwerk van ‘van Houten&co’. Bijvoorbeeld een dagje naar het pretpark, kanoën of taarten versieren. Deze uitjes zijn gratis dankzij subsidie vanuit de gemeente. Kijk voor meer informatie en aanmelden ook eens bij ‘Jonge mantelzorgers’ onder het kopje ‘Jongerenwerk’.

Wilt u op de hoogte gehouden worden van de activiteiten die we organiseren rondom de Dag van de Mantelzorg of de uitjes voor jonge mantelzorgers? Registreer u bij Steunpunt Mantelzorg Houten en ontvang onze nieuwsbrief!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Steunpunt Mantelzorg Houten via steunpuntmantelzorg@vanhoutenenco.nl of 030-70 01 500.

Dag van de mantelzorg

 

Motto

MOTTO

 

MOTTO staat voor Mooie Ontmoetingen Thuisbezoek Ouderen. Het is een initiatief van ‘van Houten&co’ in samenwerking met het Centrum voor Levensvragen Lekstroom.

In MOTTO werken betrokken vrijwilligers en geestelijk verzorgers samen om ouderen thuis te bezoeken. Voor een gezellig praatje, een wandeling of voor een goed gesprek over wat u bezighoudt of wat voor u van waarde is. De opzet is dat mensen regelmatig bezoek krijgen van een vaste vrijwilliger. En mocht het wenselijk zijn dan is er ook professionele ondersteuning beschikbaar vanuit het Centrum voor Levensvragen Lekstroom. Bij MOTTO draait het om de mens met zijn of haar levensverhaal en alles wat daarbij hoort aan vragen, vreugde en verdriet.

 

Herkent u zich?

Herkent u bij uzelf of een naaste één of meer van het volgende?

  • zin om met iemand te praten
  • verlangen naar uitwisseling & inspiratie
  • zingevingsvragen
  • het gevoel er alleen voor te staan
  • gevoelens van rouw, somberte of leegte

 

En heeft u behoefte aan …

  • gewoon een fijn gesprek
  • met een vrijwilliger die regelmatig langs komt?
  • of met een professional die u kan begeleiden bij levens- of zingevingsvragen?

….. dan is de kans groot dat MOTTO iets voor u kan betekenen.

 

Contact

Vindt u het fijn om in contact te komen met iemand waar u uw verhaal aan kwijt kunt, met wie u kunt praten over wat u bezig houdt? Herkent u zich in een of meerdere signalen hierboven en zou u eens willen horen of MOTTO wat voor u kan betekenen?

Neem dan contact op met Margot Mulders, coördinator MOTTO en als geestelijk verzorger aangesloten bij het Centrum voor Levensvragen Lekstroom via e-mail: m.mulders@vanhoutenenco.nl.

Bellen kan ook: 06-86808441