‘van Houten&co’ in coronatijd

De afgelopen maanden in beeld

Er is veel gebeurd na 15 maart jl.. Niet alleen gingen de deuren dicht van de locaties, maar ook het werk veranderde. Een bijzondere tijd waarin iedereen probeerde bij te dragen aan wat er nodig was en zoeken naar hoe het werk op een andere manier toch gedaan kon worden. Van een ANWB Automaatje die werd omgetoverd tot boodschappenservice, een digitaal jongerencentrum, Houten voor Houten tot het contact met deelnemers onderhouden. Een kleine greep uit ons werk in de periode van maart tot en met mei is opgetekend in een beeldverslag door Elco van Staveren van Denkschets. Het geeft een beeld van hoe een aantal van de werkzaamheden een andere vorm kregen en wat er is gebeurd in die periode.
Klik hier: ‘van Houten&co’ in coronatijd fase 1 voor het beeldverslag.

 

Corona

Hoe ‘van Houten&co’ omgaat met de nieuwe richtlijnen over het coronavirus.

 

 

Richtlijnen van de Rijksoverheid en het RIVM

We volgen altijd de richtlijnen van de Rijksoverheid en het RIVM. Voor nu zijn de maatregelen waar wij mee te maken krijgen als volgt:

  • Iedereen in Nederland: blijf thuis bij klachten neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Mijd sociale contact.
    Vrijwilligers en werknemers met deze klachten zijn dan ook even niet welkom, totdat zij weer helemaal beter zijn.
  • Bijeenkomsten met meer dan 100 personen worden in heel Nederland afgelast. Dat geldt ook publieke locaties zoals musea, concertzalen, theaters, sportclubs en sportwedstrijden.
    Een logische maatregel waar wij ons aan houden.
  • Mensen in heel Nederland worden opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken of de werktijden te spreiden.
    Indien het werk het toelaat, zullen sommige medewerkers thuis werken.
    Zie ook de vragen & antwoorden hieronder.

 

Vragen & antwoorden

  1. Zijn de locaties van ‘van Houten&co’ al open?
    Met de nieuwe maatregelen van de Rijksoverheid kunnen buurthuizen en wijkcentra weer hun deuren openen vanaf 1 juni 2020. Dat betekent dat ‘van Houten&co’ weer langzaam gaat starten met enkele activiteiten en bepaalde werkzaamheden op kantoor. Na een lange periode van thuisblijven, vinden wij het fijn om de mogelijkheid te hebben om beperkt mensen weer samen te brengen.
    We kunnen niet alle activiteiten en dienstverlening opstarten in deze fase. Dit gaan we stapje voor stapje doen. Hierbij houden we rekening met wat er wel en niet mogelijk is in onze panden, zoals het oppervlakte van ruimtes, mogelijkheid tot het houden van 1,5 meter afstand van elkaar, de toegang,  looproutes, gebruik faciliteiten, ventilatiemogelijkheden etc.
    Als de activiteit waar u aan meedoet of uw vrijwilligerswerk weer van start kan gaan, nemen wij contact met u op.

    Voor vragen hierover kunt u mailen naar info@vanhoutenenco.nl en vanaf 9.00 uur bellen, tel. 030 – 7001 500
  2. Hoe gaat ‘van Houten&co’ om met kwetsbare mensen in deze situatie?
    We mijden of beperken bezoek en contact met kwetsbare mensen. Natuurlijk proberen we zo goed mogelijk (telefonisch) contact te houden met deze doelgroep. Mocht je een idee, suggestie of plan hebben om kwetsbare ouderen in deze situatie extra te ondersteunen? Laat het ons weten.
  3. Wat doet ‘van Houten&co’ om besmetting te voorkomen?
    – 
    Er wordt dagelijks een extra schoonmaakronde gedaan bij de toiletten en ook bij deurklinken etc.
    – We geven geen hand, we groeten je via een elbow pump, voetboks, zwaai of iets anders.
    – We laten zoveel mogelijk activiteiten plaatsvinden in grote ruimtes waar ventilatie mogelijk is.
    – Er is op elke locatie handgel aanwezig.
    – Wij volgen de bekende hygiëneregels:

    • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog (dus niet in je hand)
    • Was je handen regelmatig grondig met zeep, 20 seconden lang
    • Gebruik papieren zakdoekjes
    • Geef elkaar geen hand of ‘hug’

We hopen hiermee zoveel mogelijk vragen die er leven beantwoord te hebben.
Mocht je toch nog een vraag hebben, neem dan contact met ons op via 030-7001500 of info@vanhoutenenco.nl.

Hartelijk dank

Hartelijk dank

 

Hartelijk dank voor uw bericht/idee.

Wij nemen binnenkort contact met u op.

 

Met vriendelijke groet,

‘van Houten&co’

Ideeenco

Idee&co

 

 

Heb jij een leuk idee?

Laat het ons dan weten door onderstaand formulier in te vullen.

 

Aanmelden nieuwsberichten

Aanmelden nieuwsbrieven

 

Via onderstaand formulier meld je je aan voor het ontvangen van een of meerdere nieuwsberichten.

We zullen jouw gegevens met respect behandelen en voor niets anders gebruiken dan voor het versturen van nieuwberichten.

Je kunt op elk moment van gedachten veranderen door bij nieuwsbrieven te klikken op de link ‘uitschrijven’ of bij andere berichten een e-mail te sturen naar info@vanhoutenenco.nl.

Door het formulier te verzenden stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met de voorwaarden zoals beschreven in onze privacy statement.

Bevestiging aanmelding nieuwsbrieven

Bevestiging aanmelding nieuwsberichten

 

Bedankt voor je aanmelding voor het ontvangen van één of meerdere nieuwsberichten!

We zullen jouw gegevens met respect behandelen en voor niets anders gebruiken dan voor het versturen van nieuwsberichten.

Je kunt je op elk moment uitschrijven door bij nieuwsbrieven op de link ‘uitschrijven’ te klikken in de voettekst van iedere nieuwsbrief 0f bij andere berichten een e-mail te sturen naar info@vanhoutenenco.nl.

Privacystatement

Privacy Statement ‘van Houten&co’

 

In onze privacyverklaring lees je alles over de manier waarop jouw persoonsgegevens worden verzameld en hoe daarmee omgegaan wordt. Zo wordt onder andere uitgelegd waarvoor jouw gegevens opgeslagen worden. Daarnaast vind je hier ook al jouw rechten met betrekking tot jouw gegevens en hoe je gebruik kunt maken van die rechten. De privacyverklaring zal soms gewijzigd worden door bijvoorbeeld wetswijzigingen. Het is daarom raadzaam de verklaring af en toe te raadplegen.

 

Consulent Welzijn

Consulent Welzijn

 24 uur per week

 

De Consulent Welzijn werkt over het algemeen voor en ondersteunt zelfstandig wonende 50-plussers en mantelzorgers van alle leeftijden die ten gevolge van toenemende problemen of afnemend probleemoplossend vermogen geen vat meer hebben op de inrichting van hun leven. Deze mensen hebben problemen op het terrein van welzijn en/of wonen veelal gecombineerd met somatische, (psycho) sociale en of psychogeriatrische problemen. Er is veelal sprake van meervoudig complexe vraagstukken.

Van de medewerker wordt verwacht dat door het verstrekken van persoonsgerichte informatie, advies en psychosociale begeleiding aan de mensen vanaf 50 jaar en/of hun mantelzorger, de zelfredzaamheid en het welbevinden van deze mensen wordt behouden of vergroot. Uitgangspunt daarbij is dat deze groep mensen zoveel mogelijk de regie over zijn/haar eigen leven behoudt.

 

De werkzaamheden als Consulent welzijn

  • Vertrekken van persoonsgerichte informatie, advies en psychosociale begeleiding

Overige werkzaamheden

  • Het ontwikkelen van (nieuwe) activiteiten n.a.v. de vraag van ouderen.
  • Het ontwikkelen van (nieuwe) activiteiten bijv. ism partners in het Huis van Houten, op de begane grond (zichtbare huiskamer, ontmoetingsplek voor omwonenden).
  • Samenwerking Lister, bibliotheek, etc. en lid van team ’t Rond.

 

 Van sollicitanten wordt verwacht dat zij

  • in het bezit zijn van een HBO diploma. (MWD)
  • kennis hebben van wet- en regelgeving met betrekking tot woon-, zorg- en welzijnsvoorzieningen
  • kennis hebben van het zorgnetwerk en de sociale kaart
  • kennis hebben van en inzicht in de doelgroep
  • kennis en ervaring hebben met Welzijn nieuwe stijl

 

Geboden wordt

  • Een tijdelijke aanstelling.
  • Arbeidsvoorwaarden conform CAO Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening.
  • Salaris conformfunctieschaal 8, periodiek afhankelijk van werkervaring, met een maximum van € 3.553,00 (bij fulltime).

 

Meer informatie

Meer informatie over deze functie is te verkrijgen bij Margriet Mol. Zij is bereikbaar via e-mail m.mol@vanhoutenenco.nl en telefoon: 030-7001551.

 

Sollicitaties

Ben je geïnteresseerd in deze leuke functie dan kun je tot 24 oktober 2017 een sollicitatiebrief met actueel CV sturen naar Miranda Schaap, m.schaap@vanhoutenenco.nl.

De organisatie

Stichting ‘van Houten&co’

 

′van Houten&co′ is een zelfstandige stichting, waarvan de Raad van Toezicht gevormd wordt door:

  • Hans Kroodsma, voorzitter
  • Maurits Thijssen
  • Gerda Weitkamp
  • Geert Gerritse
  • Arjen van de Ruit

De directie en het bestuur wordt gevormd door Willy Lageveen

De organisatie heeft zo′n 30 medewerkers:

Beroepskrachten en vrijwilligers zijn betrokken bij de volgende projecten en/of werksoorten:

  • Jeugd&jongerenwerk
  • Consulent Welzijn (Welzijn voor Elkaar!)
  • Aandachtsfunctionaris bijzondere doelgroepen
  • Vluchtelingenwerk
  • Vrijwilligerswerk, Vrijwilligerscentrale en Vrijwilligers Academie Houten
  • Ondersteuning van bewonersinitiatieven en samenlevingsopbouw
  • Cursus&co
  • De afdelingen: financiën, personeel&organisatie, coördinatie vrijwilligers, PR&communicatie, verhuur, facilitaire zaken en beheer van locaties

 

Jaarverslag 2019

Ons jaarverslag 2019 is verschenen in de vorm beeldverslagen, infographics en tekstuele uitleg.

Bekijk de afzonderlijke hoofdstukken via onderstaande links.

Over ‘van Houten&co’

′van Houten&co′: een welzijnorganisatie voor jong&oud

 

Door onze vele contacten met mensen in Houten zijn we ons op de hoogte van wat er in Houten speelt.

Alle activiteiten die we aanbieden organiseren we samen met onze vrijwilligers (660) en bij vele activiteiten werken we nauw samen met bewoners en andere organisaties. We creëren ontmoetingsplaatsen in de wijken en mobiliseren de kracht van burgers: mensen die vrijwilligerswerk willen doen en/of zich in willen zetten in hun wijk of voor anderen.

We beschikken over diverse locaties (4) die ontmoetingsplekken zijn voor inwoners en onderdak bieden aan onze activiteiten of die van bewoners en andere organisaties voor hun bijeenkomsten en vergaderingen. Op alle locaties bent u welkom, voor een kopje koffie en nadere informatie.

′van Houten&co′ is een professionele organisatie met ongeveer 30 medewerkers die sterk verbonden is met de lokale samenleving.

 

‘van Houten&co’ doet mee aan de Do!Challenge
De DO!Challenge richt zich op het in kaart brengen en uitvoeren van concrete duurzaamheidacties. Eindresultaat voor de ondernemer is het vernieuwen van de business-strategie waarin het duurzaam denken en werken is geïntegreerd in de dagelijkse praktijk. Daarmee wordt de Houtense ondernemer toekomstbestendig!

Waarom doet ‘van Houten&co’ mee?

Een duurzame samenleving, waarin iedere inwoner van Houten actief mee kan blijven doen. Dat is de doelstelling van ‘van Houten&co’. Iedereen hoort erbij. Ook als je kwetsbaar bent is het belangrijk dat je toch deel blijft uitmaken van het sociale leven.
Bij de meeste bedrijven wordt de productie in cijfers uitgedrukt, maar hoe meet je hoeveel een welzijnsorganisatie de samenleving oplevert? ‘van Houten&co’ wil dat tijdens de Do!Challenge gaan onderzoeken door deelnemers vragen te stellen als: wat is er gebeurd nadat je door de huisarts ben doorverwezen naar een consulent Welzijn? De antwoorden worden daarna zoveel mogelijk in cijfers vertaald. Een interessante zoektocht!

Wat is het doel?

Daarnaast gaan we  onderzoeken of er een betere methode is om in eerste instantie vrijwilligerstevredenheid maar ook de tevredenheid van de medewerkers te meten, en op welke manier de vrijwilligers duurzaam betrokken kunnen blijven bij de organisatie.
’van Houten&co’ vindt het inspirerend om in de Do!Challenge kennis te maken met andere Houtense bedrijven waarmee de organisatie nog niet direct een band heeft. Het is een aanvulling op het bestaande netwerk en een mogelijkheid om nieuwe ideeën op te doen. Meedoen aan de Do!Challenge betekent ook dat de publiciteit vaker gezocht zal worden. Zo kunnen we meer naar buiten brengen wat er bij ‘van Houten&co’ allemaal gebeurt.

Meer informatie over de DO!Challenge