Vrijwilligers verzorgen warm welkom bezoekers Huis van Houten
Op 1 april is het gezamenlijke loket in Huis van Houten feestelijk geopend. Bij deze centrale balie kunnen bezoekers terecht met vragen over Bibliotheek Lek & IJssel, de GGD, Vluchtelingenwerk, het Sociaal Plein en vanHouten&co. Een groep enthousiaste en gastvrije vrijwilligers bemenst de balie dagelijks. Met een glimlach ontvangen zij bezoekers van Huis van Houten en helpen zij die verder op weg.
Eerste aanspreekpunt
Anja Hatzmann is als vrijwilliger één van de gezichten van de balie in Huis van Houten. Anja (60 jaar) staat actief in het leven en zet zich sinds 2,5 jaar in als vrijwilliger bij vanHouten&co en Vogelopvang Utrecht. Anja vertelt: “Na het overlijden van mijn man drie jaar geleden besloot ik aan de slag te gaan als vrijwilliger in Houten. Ik wilde weer in de maatschappij komen, tussen de mensen. Ik zag een advertentie als balievrijwilliger bij vanHouten&co en na een kennismaking ben ik direct gestart”. Anja is begonnen bij vanHouten&co op de 2e verdieping.
Sinds de recente verhuizing van de balie naar de begane grond is er meer ruimte voor contact met alle bezoekers van Huis van Houten. Anja: “We kunnen nu meer mensen direct opvangen en verder helpen. Aan de balie heb je met veel mensen contact; even een praatje of meelopen waar ze naar op zoek zijn. De lijntjes tussen de deelnemende organisaties zijn ook veel korter. We zijn als balie vrijwilligers nu echt het eerste aanspreekpunt voor alle bezoekers.”
Een centrale ontmoetingsplek
In Huis van Houten komt veel samen. “Het is leuk om te zien dat Huis van Houten echt een ontmoetingsplek is. Mensen komen voor een kopje koffie en lezen rustig een krant, melden zich aan voor een cursus of hebben een vraag voor het Sociaal Plein. Elke dag is weer anders. Ik merk dat mensen heel enthousiast zijn dat er veel georganiseerd wordt in Houten. Het is mooi dat ik daar als vrijwilliger een steentje aan mag bijdragen”, vertelt Anja.
Ook vrijwilliger worden?
De taken van de balievrijwilligers zijn heel divers: vragen beantwoorden, mensen wegwijs maken, de telefoon opnemen en een praatje hier en daar. Anja vertelt dat er een vrijwilligerspoule is voor de bezetting van de balie: “We zijn met een vaste groep en hebben onderling contact met elkaar. Het is heel flexibel en je kan aangeven als je er een keertje niet bent of wat langer op vakantie gaat; er is dan altijd wel een collega vrijwilliger die voor je kan invallen”.
Lijkt het u leuk om net als Anja balievrijwilliger te worden in Huis van Houten?
Dan is er goed nieuws: het team zoekt extra vrijwilligers om de poule compleet te maken. Elke doordeweekse dag zijn er twee shifts: van 09.00 uur tot 13.00 uur en van 13.00 uur tot 17.00 uur.
Voor meer informatie en aanmelding kunt u bellen of mailen met Rachel Blits, facilitair manager van vanHouten&co. Rachel is bereikbaar op 06-52785382 en r.blits@vanhoutenenco.nl